Masz fanpage? Nie wiesz jak pobudzić do działania swoich obserwujących? Sprawdź tych 5 porad i zaangażuj fanów w życie swojego profilu.
Prowadzenie konta marki lub profilu w social mediach to bardzo popularne zajęcie. Profile takie prowadzą zarówno profesjonalni influencerzy, duże marki jak i osoby prywatne dzieląc się swoimi pasjami z innymi osobami. Często zadanie to jest trudne, zwłaszcza jeśli nic nie dzieje się na naszym profilu a odwiedzający oczekują na nasz ruch. Niezależnie jednak od tego kim jesteśmy i w jaki celu prowadzimy nasz profil, istnieje kilka sposób w na zaangażowanie fanów i sprawienie, aby profil znów tętnił życiem – tak samo jak tuż po dodaniu nowego materiału.
Konkursy z nagrodami
Pierwszym i jednym z najlepszych sposobów na zaangażowanie odbiorców jest przeprowadzanie konkursów z nagrodami. Któż z nas nie lubi wygrywać nagród. Warto więc wykorzystać te założenia i dać możliwość wygrania ich naszym odbiorcom.
Z pewnością konkursy będą cieszyły się sporym zainteresowaniem. Dobrym pomysłem jest też zorganizowanie większej ilości nagród np. kosztem ich wielkości, aby uczestnicy mieli realne szanse na ich zagarnięcie.
Mogą to być wręcz symboliczne nagrody lub nagrody w formach naszych produktów – co jeszcze bardziej zmniejszy koszty takiego konkursu. Choć ten sposób angażowania odbiorców wymaga posiadania pewnego budżetu, daje również wiele możliwości.
Ogłaszając konkurs, należy wybrać takie zadanie, aby wymagało od użytkowników inwestycji oraz działania — najlepiej w świecie rzeczywistym. W ten sposób będą utożsamiać się z marką oraz urealnią ją.
To wszystko będzie wpływało na większe zaangażowanie oraz budowanie więzi z naszą firmą. Zadaniem takim może być wykonanie pracy konkursowej czy wykonanie pewnego zadania np. ściśle określonego zdjęcia.
Organizując konkurs, warto również sprawdzić dokładnie regulamin danej platformy społecznościowej. Na niektórych z nich zabronione jest organizowanie loterii czy kursów z losowymi wynikami, aby uniknąć hazardu.
Wspólne inicjatywy
Na podobnej zasadzie co ogłaszanie konkursów działa też organizowanie wspólnych inicjatywach. Ten sposób będzie bardziej wskazany dla osób, które nie dysponują budżetem reklamowym np. małych marek czy osób prywatnych.
Równie mocno co konkurs zaangażować naszych odbiorców może wspólna inicjatywa.
Może być to zbiórka nakrętek czy datków na charytatywny cel lub wspólne wymyślanie nowych barw dla marki. Wspólne inicjatywy potrafią jednoczyć i przede wszystkim angażować.
Wykonanie pewnego zadania wspólnie pod przewodnictwem marki pozwoli też nawiązać silną więź z naszymi fanami. Wspólnymi inicjatywami może być też spotkanie w świecie rzeczywistym, przeprowadzanie webinariów czy inne ciekawe pomysły.
Szczególnie wartymi rozważania inicjatywami są te przeprowadzane w świecie realnym. Wymagają one większego zainteresowania i wykonania realnych czynności przez naszych fanów.
Dzięki temu, tak jak w sytuacji konkursów wymagających realnych działań, nasi fani będą bardziej utożsamiali się z marką i wejdą z nią w interakcje w namacalny sposób. Pozwoli wyróżnić to naszą markę na tle innych profili.
Pytania otwarte
Jednym z najlepszych sposobów na zaangażowanie odbiorców w social mediach jest zadawanie pytań otwartych i proszenie naszych fanów o opinie. Jest to odwrotne działanie tego, jakie prowadzimy na co dzień, publikując treści i będąc wydawcami treści.
W tej opcji to my pytamy naszych fanów o zdanie, a przez to będą mogli poczuć się bardziej docenieni. Możliwość wyrażenia własnej opinii przez wiele osób z pewnością przykuje uwagę dużej liczby fanów. Będą też zaangażowani w dyskusję, w której biorą udział jako główne postacie. Wiele zdań i komentarzy z pewnością będzie nakręcało dyskusje, a dzięki temu wiele osób zaangażuje się w nią, starając się udowodnić własne racje.
Pytania otwarte mogą dotyczyć zarówno tematyki w jakiej działamy, ale też i kwestii niezwiązanych z prowadzonym profilem np. aktualnych wydarzeń czy spraw prywatnych naszych fanów.
Ciekawym pomysłem na pytania otwarte może być też zadawanie ich na nasz temat prywatnie. Z pewnością warto rozważyć taki pomysł jeśli prowadzimy prywatną markę i jesteśmy np. blogerami.
Oryginalne formy contentu
Sposobem na zaangażowanie fanów jest wyróżnienie się w social mediach. Przeważnie na tego typu portalach wszystkie profile wyglądają podobnie i oferują podobnego typu treści. Jeśli chcemy poruszyć naszych obserwujących i sprawić, aby przebywali długo i intensywnie na naszym profilu, warto wykorzystywać oryginalne formy treści i publikować je osobiście.
Zaciekawieni nimi fani z pewnością przyłożą dużą uwagę do ich przeglądania i będą wchodzili z nimi w interakcje. Każdy portal społecznościowy posiada pewne swoje możliwości, które nie są często wykorzystywane przez użytkowników np. z uwagi na większą pracochłonność czy większe wymagania. Dobrym przykładem są np. webinaria czy spotkania na żywo z naszymi obserwującymi.
Nawet godzinna transmisja i odpowiadanie na pytania zadawane na żywo z pewnością przyciągną wielu naszych obserwujących i pomogą zaangażować ich.
Możemy również udawać się z naszymi fanami na spacer lub organizować tematyczne warsztaty.
Możemy publikować zdjęcia i filmy 360 stopni czy udostępniać im spacer wirtualny. To ciekawe typy contentu, które będą często i szeroko komentowane oraz polecane.
Zamieszczaj sporo linków
Bardzo sprytnym i korzystnym posunięciem jeśli nie mamy obecnie do dodania żadnego nowego materiału, jest skierowanie naszych fanów do innych ciekawych treści w sieci.
Warto robić to w odniesieniu do profili, z którymi nie konkurujemy bezpośrednio, a które dostarczą naszym obserwującym wielu korzyści.
Możemy też kierować do innych miejsc w sieci, tworząc post – vademecum. Umieścimy w nim np. linki do darmowych narzędzi w sieci czy poradników z danego tematu.
Mogą to być też ciekawe witryny zagraniczne i inne treści tematyczne.
Stworzenie takiego mini poradnika z pewnością nie jest trudne i czasochłonne oraz nie wymaga weny pisarskiej. Pomoże jednak zainteresować naszych odbiorców, którzy z ciekawości będą sprawdzali spis odnośników. Zapewne będą też dyskutowali i wymieniali swoje propozycje w komentarzach oraz często powracali do naszego postu np. gdy będą chcieli ponownie przejrzeć spis linków.