Czas, koszty i co osiągnę z pozycjonowania? – Czyli wszystko najważniejsze co musisz wiedzieć o SEO

Czas, koszty i co można osiągnąć z pozycjonowania? To najważniejsze aspekty promowania się poprzez wyszukiwarkę Google. Każda osoba która chce pozycjonować swoją witrynę i reklamować się poprzez nią w wyszukiwarce zadaje sobie te trzy pytania. Są to kluczowe i najważniejsze kwestie, które decydują o tym czy dana marka lub osoba zdecyduje się na pozycjonowanie strony internetowej. Odpowiedzi na te pytanie nie są proste, ale staramy się udzielić ich w tym tekście jak najdokładniej, aby decyzja o rozpoczęciu pozycjonowania była świadoma.

Czas pozycjonowania strony internetowej i co na niego wpływa?

Rozpoczynając kwestie czasu pozycjonowania strony internetowej, przede wszystkim należy zaznaczyć, iż nie można podać jednej konkretnej wartości czy czasu. Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem ciągłym, długotrwałym i nieprzewidywalnym. Jest także bardzo złożonym procesem, a wszystko to powoduje, że nie można określić konkretnej długości czasu pozycjonowania strony internetowej.

Dla wielu osób, które poszukują takich informacji przed podjęciem decyzji o pozycjonowaniu swojej strony internetowej, jest to niezadowalająca odpowiedź, gdyż chciałyby poznać konkretne ramy czasowe, aby móc precyzyjniej podjąć decyzję o rentowności tego sposobu promowania się w sieci.

Kwestia ta nie jest jednak beznadziejna i szacunkowo można określić pewne zakresy czasowe w których najczęściej pozycjonowane są strony internetowe, co będzie dawało już jakiś pogląd na sytuację.

Według badań, statystyk czy opinii pochodzących z pierwszej ręki, strony internetowe pozycjonuje się przeważnie w okresie od kilku tygodni do roku, 2 lat. W takim czasie najczęściej właściciele witryn osiągają swoje cele i uznają, iż strona internetowa została wypozycjonowana.

Po tym czasie oczywiście prace pozycjonerskie przy witrynie trwają nadal, ale są mniej intensywne i mniej kosztowne, a mają na celu utrzymać pozycję danej witryny na konkretnych pożądanych miejscach w wyszukiwarce Google.

Pod najmniej popularnymi słowami kluczowymi i w najmniej popularnych kategoriach tematycznych strony internetowe pozycjonuje się praktycznie do kilku miesięcy.

Mówiąc o średnio popularnych frazach i kategoriach tematycznych czas ten waha się od kilku miesięcy do roku czasu. Sprawa ma się nieco dłużej przy pozycjonowaniu strony internetowej pod najpopularniejsze słowa kluczowe w najpopularniejszych kategoriach tematycznych.

Pozycjonowanie takie może trwać od pół roku nawet do roku lub przekroczyć ten czas.

Mówiąc o konkretnych ramach czasowych, należy jednak zaznaczyć iż spory wpływ na czas ten ma zarówno popularność słów kluczowych danej kategorii tematycznej, jak i popularność danej branży, która może nawet dwukrotnie zmienić czas pozycjonowania.

Co wpływa na czas pozycjonowania?

Głównym winowajcą tego, iż nie można konkretnie ustalić czasu pozycjonowania strony internetowej jest mnoga liczba czynników, które wpływają na czas pozycjonowania. Mogą one w znaczący sposób go skrócić lub wydłużyć, a niezliczone kombinacje różnych nieprzewidywalnych czynników sprawiają, iż nie można tego czasu zdefiniować konkretnie. Jakie są zatem inne czynniki wpływają na czas pozycjonowania strony oprócz popularności słów kluczowych i kategorii w jakiej będziemy ją pozycjonowanie?

Przede wszystkim jest to cel, który chcemy osiągnąć z witryną. Zupełnie inny czas pozycjonowania będzie obowiązywał jeśli będziemy chcieli wypromować stronę lokalnie na zauważalne pozycje, a zupełnie inne gdy będziemy chcieli osiągnąć top 3 popularnej kategorii np. finansowej pod najpopularniejszymi słowami kluczowymi. To właśnie od celu zależy jak długo będzie trwało pozycjonowanie stron internetowych, a konsultacja ze specjalistą SEO lub pracownikiem agencji marketingowej powinna dać nam już pewne informacje na ten temat.

Drugim bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na czas pozycjonowania strony internetowej jest budżet jakim dysponujemy. Funkcjonuje tutaj doskonale powiedzenie iż za pieniądze można kupić prawie wszystko. Im większe środki będziemy posiadali i im większe nakłady zdecydujemy się przeznaczyć na pozycjonowanie strony internetowej tym szybciej będziemy pozycjonować naszą stronę internetową. Jeśli wybierzemy dużą renomowaną agencję marketingową lub nawet kilka i zlecimy intensywne prace pozycjonerskie różnego rodzaju, strona będzie w pełni wykorzystywała swój potencjał i będzie rozwijała się jak najszybciej jest to tylko możliwe.

Na czas pozycjonowania stron internetowych wpływa również kompetencja agencji marketingowej oraz umiejętności specjalistów którzy pracują przy naszej witrynie. Do takich czynników możemy zaliczyć również intensywność działań pozycjonujących konkurencyjnych witryn, które również nie pozostają w tyle. Czas pozycjonowania zależy też od wielu mniejszych czynników takich jak stan witryny internetowej czy sposób jej dotychczasowego prowadzenia. Czasu pozycjonowania nie można dokładnie określić a jeśli ktoś próbuje robić to, z pewnością mija się z prawdą, gdyż nie może tego wiedzieć na 100%.

Koszty pozycjonowania

Jedną z najbardziej kontrowersyjnych kwestii pozycjonowania stron internetowych są koszty. Ekscytacja i liczne zażarte dyskusje na ten temat są w pełni usprawiedliwione, gdyż w grę często wchodzą duże sumy pieniędzy, które chcemy wydać mądrze i efektywnie.

Jakie są zatem koszty pozycjonowania i ile kosztuje promowanie się w internecie poprzez umieszczenie strony internetowej w wyszukiwarce Google?

Tak jak w przypadku czasu pozycjonowania strony internetowej również dość trudno określić koszty, jakie będą obowiązywały przy takim procesie, gdyż zależą one od wielu czynników. W tym wypadku mamy jednak możliwość samodzielnego decydowania, jakie środki chcemy przekazywać na pozycjonowanie strony internetowej.

Jeśli będą one jednak zbyt małe nie będziemy wykorzystywali potencjału strony internetowej, a jeśli będą zbyt duże budżet będzie wydawany nieefektywnie – a część środków będziemy marnowali.

Najważniejszym zatem zadaniem przy ustaleniu wydatków na pozycjonowanie jest określenie takiej sumy która będzie optymalna przez specjalistów SEO i dążenie do niej jeśli nawet na początku nie dysponujemy takimi kwotami.

Samo pozycjonowanie stron internetowych możemy regularnie rozpocząć już od miesięcznych kosztów wahających się w kilkuset złotych. Jest to suma umożliwiająca podpisanie umowy o pozycjonowanie, czyli kupienie podstawowych działań pozycjonujących. Warto jednak zauważyć, iż sumy te nie będą dawały oszałamiających efektów, gdyż będą umożliwiały jedynie prowadzenie podstawowych działań pozycjonujących czy optymalizujących.

Chcąc pozycjonować naszą stronę internetową szybko, skutecznie i efektywnie będziemy musieli liczyć się z wydatkami miesięcznymi na pozycjonowanie rozpoczynającymi się od ok. 1750 zł netto. Suma ta jest usprawiedliwiona, gdyż czas poświęcony na pracę przy witrynie, usługi profesjonalistów czy spora ilość pracy przy pozycjonowaniu nie są tanimi rzeczami, które kupimy od pierwszej lepszej agencji marketingowej.

Renomowane i rzetelne agencje SEO, które potrafią skutecznie pozycjonować strony internetowe – bo tylko z takich należy korzystać, będą oferowały zatem skuteczne pozycjonowanie w większości przypadków właśnie od takiej kwoty. Najczęściej na pozycjonowanie stron internetowych marki przeznaczają sumy pomiędzy tysiącem a trzema tysiącami złotych.

Co do górnej granicy. Nie istnieje ona a przeważnie możemy mówić w takim przypadku o kwocie ok. 5000 złotych. Wydawanie większych budżetów na pozycjonowanie strony internetowej jest jak najbardziej możliwe, ale należy upewnić się, iż będzie to pozycjonowanie efektywne, a potencjał strony wymaga aż takich nakładów.

Aby obniżyć koszty pozycjonowania strony internetowej istnieje kilka ciekawych sposobów z których możemy skorzystać.

  • Warto zamawiać wszystkie usługi marketingu internetowego w jednej agencji np. SEO lub marketingowej. Zamawiając wtedy drogą usługę otrzymamy najczęściej największe rabaty.
  • Możemy również poszukiwać ofert specjalnych czy promocji w agencjach marketingowych, które często stosują ten sposób przyciągania klientów do marki.
  • Możemy również związać się długoterminową umową abonamentową która jest wyceniana najefektywniej i najkorzystniej dla klienta w porównaniu z krótszymi umowami o pozycjonowanie hybrydowe czy za efekt.
  • Możemy również próbować negocjować ceny, a także wyszukiwać agencje marketingowe, które oferują je w najniższych cenach na rynku.

Co możemy uzyskać z pozycjonowania stron internetowych w Google?

Gdy poznaliśmy już czas wypozycjonowania strony internetowej i koszty jakie temu towarzyszą, warto również powiedzieć, co możemy zyskać pozycjonując stronę internetową w sieci.

Przede wszystkim możemy pozyskiwać duże ilości klientów, gdyż z wyszukiwarki Google korzystają prawie wszyscy ludzie. Ten sposób poszukiwania informacji jest również zdecydowanie najpopularniejszy. Będąc na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google możemy zatem liczyć na spory napływ nowych klientów.

Możemy również pozyskiwać ich po bardzo atrakcyjnych cenach – często niższych niż koszty pozyskania klienta poprzez inne systemy i sposoby reklamy. Inwestując w pozycjonowanie strony internetowej wydajemy również pieniądze na budowanie machiny która będzie pozyskiwała dla nas klientów w przyszłości.

Nie ma to miejsca gdy wydajemy jedynie środki na pozyskanie konkretnego klienta i nie korzystamy z takiego wydatku w przyszłości jak ma to miejsce np. przy kampaniach reklamowych.

Wdrażając pozycjonowanie stron internetowych w Google budujemy również pozytywny wizerunek marki, która jest postrzegana jako marka jakościowa oraz lider branżowy.

Użytkownicy wyszukiwarki ufają poleceniom Google i jeśli ona premiuje pewną witrynę na wysokich pozycjach, użytkownicy chętnie z niej korzystają.

Samo pozycjonowanie strony internetowej jest bardzo elastycznym sposobem na reklamy w sieci. Samodzielnie możemy decydować o celach, jakie chcemy osiągnąć czy rozmiarze prac, które wykonujemy przy witrynie. Możemy również w trakcie pozycjonowania zmieniać słowa kluczowe, pod którymi będziemy widoczni w internecie, a także budżet i harmonogram prac.

Dzięki temu możemy dostosować promowanie się w internecie do naszych możliwości, co jest bardzo wygodne.